Řeč čísel: Aneb, jaký byl rok 2017 pro sociální média

8.1. 2018 Martin Pavlát 761x

Sociální média jsou bezesporu trendem a hnací silou dnešní doby. V dnešní době už to není pouze záležitost mladých, ale na Facebooku má svůj vlastní účet stále více osob ve vyšším, mnohdy důchodovém věku. Také mezi firmami se rozmáhá trend mít kromě svých vlastních webových stránek také účet na sociálních sítích. Ne nadarmo se v dnešní době lze setkat s názory, že kdo nemá účet na některé ze sociálních sítí, tak jakoby v podstatě nebyl.

Pro mnohé z nás byl rok 2017 rokem přelomovým. První zaměstnání, první láska, první vydělaný milión, koupě prvního domu, nebo první dítě na cestě. U každého z nás se událo něco jiného, někteří budeme na rok 2017 rádi vzpomínat, někteří by jej nejraději hodili za hlavu a na tento rok co nejrychleji zapomněli. V dnešním článku se však podíváme na rok 2017 z odlišné perspektivy, a sice se zaměříme na to, jaký byl rok 2017 z hlediska sociálních médií.

Začněme Facebookem, protože ten je nejhojněji využívanou sociální sítí jak ve světě, tak v České republice. Dá se s klidem říci, že slovo Facebook by mohlo být jakýmsi synonymem úspěchu. Marku Zuckerbergovi se zkrátka povedl před těmi x lety nebývalý úspěch.

V roce 2017 tuto sociální síť každý den využívalo v průměru více než 1,37 bilionů uživatelů. Jen samotný Facebook zaměstnává podle statistik ze září 2017 přes 23 tisíc zaměstnanců a v roce 2016 příjmy této sociální sítě přesáhly hodnotu 27,64 bilionů amerických dolarů, což je v přepočtu, podle aktuálního kurzu ČNB, více než 587 bilionů korun.

Pro některé z vás může být možná malým překvapením skutečnost, že nejvíce uživatelů této sociální sítě nežije v USA, nýbrž v Indii, ačkoliv USA jen nepatrně zaostává.

V České republice má svůj učet na Facebooku více než 4,9 milionů lidí, přičemž podle údajů za třetí kvartál přes 3,8 milionů těchto uživatelů využívá Facebook každý den. Tato čísla sice vypadají jako titěrná ve srovnání s tím, kolik lidí využívá tuto sociální síť celosvětově, avšak jen v České republice už si Facebook získal přízeň takřka 46% osob z celkové populace.

Nyní se podívejme, jak si ve srovnání s Facebookem stál v roce 2017 Instagram. Ten se zatím nepřehoupl přes bilion aktivních uživatelů, ačkoliv vše nasvědčuje tomu, že by tato hranice mohla být pokořena v blízké době. Nasvědčuje tomu zejména skutečnost, že od září 2013 do září 2017 se počet uživatelů této sociální sítě téměř zosminásobil, jak můžeme vidět na následujícím grafu.

Nejvíce uživatelů sleduje účet samotného Instagramu, konkrétně se jedná, podle statistik z října 2017 o 226,76 milionů uživatelů. Na druhém, respektive třetím místě jsou potom americké zpěvačky a herečky Selena Gomez, která má přes 128 milionů sledujících uživatelů a Ariana Grande, ta má více než 114 milionů sledujících.

Pokud se podíváme na nejpoužívanější hashtagy, tak na prvním místě je hashtag #love. Dále jsou to #fashion, #photooftheday a #photography. První pětku nám uzavírá #art.

Pokud pro vás byla překvapením skutečnost, že Facebook má nejvíce aktivních uživatelů v Indii, tak v případě Instagramu vás o to více zaskočí skutečnost, že za jasně dominujícími Spojenými státy, je největší počet aktivních uživatelů v Rusku!

Nyní se podívejme na to, jak si stojí Instagram v České republice. Celkově již má účet na této sociální síti více než 1,3 milionů lidí. Největší zastoupení má věková skupina 18 – 24 let (37 %) a dále jsou to lidé ve věku 25 – 34 let (27 %). Mezi uživateli Instagramu v České republice převažují ženy, a to v poměru 55 % žen a 45 % mužů. Tyto údaje pocházejí ze statistik ze 14. března 2017.

Posledním sociálním médiem, na které se zaměříme v tomto článku, je YouTube. Toto médium navštíví každý měsíc přes 5 milionů Čechů. Tito lidé každý měsíc zhlédnou přes 2 miliardy videí. Není žádným překvapením, že nevíce času tráví na YouTube osoby ve věku 15 – 24 let, tato skutečnost je také ovlivněna trendem video vlogerů a YouTuberů. Osoby této věkové skupiny tráví na YouTube takřka 3 hodiny týdně (175 minut). Jen pro zajímavost, v roce 2016 to bylo o 41 minut méně. Pokud se podíváme na celkový pohled, tak Češi v populaci 15 – 69 let tráví týdně na YouTube 75 minut, v tomto případě je zde nárůst oproti roku 2016 o 12 minut.

Komentáře