Jak budeme, trochu punkově, testovat způsob komunikace

5.2. 2017 Jakub Vlček 1040x

V současné době připravujeme novou marketingovou kampaň (ano, opravdu marketingovou – cenu, propagaci, distribuci služby a nastavení služby samotné) a jednou z nejdůležitějších součástí je samozřejmě i komunikace s potenciálními zákazníky.

Součástí propagační strategie budou i nějaké ty offline kanály jako billboardy a zřejmě také reklama v rádiu (spíše pro tvorbu brandu, něž jako výkonnostní záležitost).

Problémem je, že si v tuto chvíli nejsme úplně jistí tím, jak s cílovou skupinou komunikovat – tzn. jakou řeč zvolit. Samozřejmě máme určitou představu, která se dá rozdělit do 3 finálních konceptů. Pracovně je můžeme nazvat reprezentativní, trendy a pobuřující.

Ideálně by měly přijít na řadu metody typu focus group, možná nějaké dotazování apod. Tedy konfrontace cílové skupiny s jednotlivými styly komunikace, což stojí dost času a peněz. Vzhledem k rozpočtu na propagaci skoro více, než máme v plánu investovat.

Co s tím?

V počátečních fázích projektu je výhoda i nevýhoda sociálních sítí, že nemáte v podstatě žádné publikum. Nevýhoda je jasná. Výhodou ovšem je, že si v pohodě můžete dovolit nějaké ty experimenty, nepřijdete o mnoho potenciálních zákazníků a moc vás to ani nebude stát.

Proto jsou sociální sítě, v tomto případě Facebook ideální varianta pro levné a relativně průkazné testování. Oslovíme malou skupinu lidí našimi reprezentativními, trendy a pobuřujícími styly komunikace a dostaneme užitečnou zpětnou vazbu. Ne tak průkaznou jako opravdové testování – nebere v potaz např. to, že určitá část cílové skupiny, kterou oslovíme offline vyžaduje jiný druh komunikace, ale zpravidla nám postačí k tomu, abychom zvýšili míru efektivity prostředků vynaložených na propagaci na postačující míru.

Shrnutí je jednoduché. Vytvoříme několik facebookových inzerátů, otestujeme všechny druhy zamýšlené komunikace v několika grafických variantách, bude nás to stát pár peněz, ale výsledkem bude komunikační strategie pro offline propagaci, která se mění přece jen o něco hůře a stojí více peněz.

Může to vypadat trochu zkratkovitě a rozhodně nenahradíte klasické průkazné testy, nicméně pokud na začátku prostě nejsou finance, jde o dobrou a efektivní variantu.

Komentáře