Datový (marketingový) festival 2016

Pravděpodobně největší marketingová akce roku je za námi a čeká nás nové období, kdy budeme využívat nově nabyté vědomosti v praxi. Nebudeme ale vytvářet chytlavé reklamy, vymýšlet slogany a vnucovat lidem zboží, které nepotřebují, jak si lidé často myslí, že vypadá marketing v praxi (jeden můj známý to vtipně pojmenoval jako ‚‚bullshit championship’’).

Budeme se koupat v datech. Budeme je hledat, třídit, učit se z nich a využívat je lépe a více, než kdykoliv dříve. Tohle se totiž táhlo celým #mktfest. Přitom je to docela jednoduché, lepší využití dat přináší větší efektivnost a ušetří spoustu peněz. Pokud používáte data správně, používáte správná data, vhodně je analyzujete, rozumíte jim, je zrovna úplněk a Venuše je ve správném postavení k Marsu. Stručně řešeno, není to jen tak.

Je ovšem bez pochyby, že data jsou základem ke všem dalším marketingovým aktivitám. Jinak budete jen zbytečně utrácet peníze a čekat na zázrak v podobě nějaké té konverze (rozumějme prodeje).

Osobně mě hodně zaujala přednáška Michala Pastiera, který se podílel na hrůzostrašně, ale super úspěšné reklamě na Kofolu. ‚‚Dáte si Fofolu?’’ Představte si, že máte rozpočet na propagační kampaň, ale vaše reklama se šíří v podstatě sama (reklamy na Kofolu měly na Youtube ze 78% organické shlédnutí, zjednodušeně řečeno se tedy šířily zdarma!). Prodeje rostou a vy máte ušetřeno. Skoro americký sen, kterému beze sporu předcházela skvělá práce s daty ve spolupráci se stejně skvělou kreativou.

Samozřejmě tady byly i další skvělé přednášky. O automatizaci PPC kampaní, dynamických formátech inzerce, o tom, jak se Google průběžně učí a zlepšuje algoritmy vyhledávání a další.

A hádejte, co mají všechny tyhle novinky společného? Pro své fungování potřebují relevantní data. Když je mají, umí doslova zázraky. Naštěstí ani data se bez nás zatím neobejdou. Pořád zbývá prostor pro selský rozum. Jednoduchý a vtipný příklad uvedl ve své přednášce Lukas Vermeer:

Představte si, že testujete odděleně dvě skupiny lidí. Jedni si na obličej natřou holící pěnu a nahlásí vám svou váhu. Druhá skupina si na oči nanese řasenku a opět vám nahlásí váhu. A výsledek? Průměrná váha skupiny s řasenkou je podstatně nižší. Jednoduše proto, že tuto skupinu opustili všichni muži ve chvíli, kdy jim bylo řečeno, aby použili řasenku. Tohle vám zatím žádný robot nevypozoruje.

Kdybych měl obsáhnout všechny zajímavé informace, vydalo by to asi na knihu, ale sdělení by bylo pořád v podstatě stejné, analyzujte, sbírejte informace a využívejte je, protože o tom je moderní marketing!

fullsizeoutput_178e

Navíc jsme dostali takovýhle skvělý hipsterblok.

 

Už teď jsem zvědavý na #mktfest 2017 🙂

Komentáře