Benchmarking = dobrý začátek

Benchmarking je strategický nástroj a je založen a srovnání vlastního byznysu s lídry odvětví. Jako první jej údajně použila společnost Xerox a může vám být velkým pomocníkem.

Konkurenci můžete ignorovat, můžete ji nenávidět, nebo se z ní můžete poučit. Zejména pokud rozjíždíte byznys a nastavujete procesy směrem k zákazníkovi vůbec se nebojte a zajděte se k jiným společnostem v oboru podívat. Mnohdy se můžete pohybovat na regionálním trhu a čerpat inspiraci od nadnárodních společností. Klíčové je ‚‚čerpat inspiraci‘‘ a nekopírovat.

Zajděte si do prodejny konkurenta a vnímejte ji jako zákazník, nakupte, zjistěte, co se vám během nákupního procesu líbilo, vnímejte detaily a přemýšlejte, jak je udělat lepší. Ideálně se můžete zaměřit i na zahraniční konkurenci.

Pokud jste spíše systematičtější, udělejte si srovnání podle např. mystery shoppingového scénáře. Nejdříve u sebe (ideálně ne sami :)) a potom u konkurence. Uvidíte dvě jasná hodnocení, ze kterých můžete vycházet.

Jednoduše se dívejte kolem sebe a vykašlete se na poučky typu ‚‚nezajímejte se o svoji konkurenci‘‘, ‚‚studujte své konkurenty‘‘ apod. Zřejmě najdete spoustu věcí, které vaši konkurenti dělají dobře a jiné, které nezvládají. Je na vás, jak se z toho poučíte.

Faktem je, že benchmarking je skvělý nástroj, protože každý se může od lídra trhu něco naučit a máte jasné srovnání, kam můžete dojít. Přiznejme si, že ne každý je vizionář, který tvoří nové postupy a mění svět. Ti benchmark nepotřebují.

Komentáře